به گزارش ستاره ی پارسی؛ سید حسن آقامیری خوانساری زادهٔ ۱۷ اسفند ۱۳۵۸ است. سید حسن آقامیری متولد تهران است.سید حسن روحانی ایرانی است که سید حسن آقامیری بیشتر به دلیل سخنرانیهای متفاوت با محوریت توحید و یکتاپرستی در ایران شناخته میشود.سید حسن آقامیری سال ۱۳۷۵ وارد حوزه علمیه شد و سخنرانیهای خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد.
سید حسن آقامیری مردی با لباس روحانی اسـت کـه از دهه نود آرام آرام مشهور شد. سال 96 بود کـه نام سید حسن آقامیری روی زبان ها افتاد و بعد از این اتفاق فعالیت های آقامیری و اطرافیان او بیشتر شد. او بارها دینی کـه بیش از 200 میلیون پیرو دارد را زیر سوال برده و نه تنها بـه این مورد اکتفا نکرده، بلکه قرآن راکه کلام خالص خداوند اسـت را مسخره و « چرند » خوانده اسـت. در ادامه با ستاره پارسی همراه باشید.
بیوگرافی سید حسن آقامیری
سید حسن آقامیری متولد 17 اسفند 1358 در تهران روحانی بود. فارغالتحصیل دروس حوزه تا پایان دوره لمعتین می باشد، او با سخنرانیها متفاوت بـه شهرت رسید، ولی حالا بـه خاطر برخی دیدگاههای متفاوت خلع لباس شد. علاقه اش بـه حوزه از دوران کودکی با حضور در هیئت شروع شد و از آنجایی کـه بـه منبر و هئیت علاقمند بود در همان سالهای اول تحصیل سال 1375 بـه عنوان مبلغ بـه روستاها میرفت.
او سپس وارد یکی از هئیتهای مذهبی قم و سخنران آن شد و از سال 1380 سخنرانیهای جدی خودرا آغاز کرد. بعد از ورود رسانههای مجازی فعالیت خودرا در اینستاگرام شروع کرد و پادکستهای صوتی منتشر داد، حالا او یکی از سلبریتیهای مجازی با ۱.۳ میلیون فالوور می باشد. بعد از خبر خلع لباس، فالوورهای او بـه رقم بیش از 1.5 میلیون نفر رسیده اند.
شغل اصلی حسن آقامیری
مـن از حوزه نه شهریه می گیریم نه بیمه هستم، خودم رفتم حذف کردم مال الانم نیست، کاسبی خودرا دارم ودر یک شرکت مشاور هستم و وابستگی بـه درآمد روحانیت ندارم. او می گوید: نیازی بـه تلویزیون رفتن ندارم. همین حالا پادکست هامون طبق معمول بالای یک میلیون بازدید می خورد، بسه دیگر، کدام برنامه مذهبی تلویزیونی یک میلیون نفر می روند می بینند؟ همین حالا مردم از اینترنت دانلود می کنند و گوش می کنند.
سیدحسن آقامیری یکی از روحانیون مشهور چند سال اخیر بویژه در بین جوانان اسـت و از تمام ظرفیتهای رسانههای موبایلی امروز برای بـه اشتراک گذاشتن سخنرانیهایش استفاده می کند. صفحه اینستاگرام او بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دنبال کننده دارد. منبرهای او طبق معمول بـه صورت زنده از صفحهاش پخش میشوند و کلیپهایی نیز توسط دوستداران او از سخنرانی هایش منتشر می شوند.
در ادامه بیشتر درمورد حواشی آقامیری
درآمد سیدحسن آقامیری وابسته بـه روحانیت نیست. او کار و کاسبی شخصی خودش را دارد. بـه گفته خودش مشاور یک شرکت خصوصی اسـت و کار آزاد هم دارد. او بـه مجله «همشهری جوان» گفته از حوزه علمیه شهریه نمیگیرد و تحت پوشش بیمه حوزه هم نیست. او هم چنین گفته اسـت کـه نه بـه منبر وابستگی دارد و نه بـه درآمد حاصل ازآن.
اما از آنجا کـه محوریت سخنرانیهایی آقامیری همیشه تکیه بر صفت «رحمانیت» خداوند دارد و کمتر از عذاب الهی و جهنم سخن میگوید باعث شده اسـت کـه افراد زیادی مخالف او باشند. مخالفانش می گویند کـه او یک آخوند ولنگار اسـت و برای لاکچریها و بیقید و بندها سخنرانی میکند. مخالفان آقامیری معتقدند او فقط بلد اسـت خوب حرف بزند وگرنه اصلا حرفهای خوبی نمیزند.
برای همین هم هست کـه جوانان طرفدارش هستند. طرفداران آقامیری اما معتقدند کـه این روحانی نگاهشان رابه مقوله دین و رحمانیت خداوند تغییر داده اسـت و وی را دوست دارند و سخنرانیهایش را دنبال می کنند. طرفداران آقامیری می گویند سخنرانی های او نسبت بـه سایر روحانیون متفاوتتر و دلنشینتر اسـت. آقامیری درباره پامنبریهای جوانش کـه طرفداران پر و پاقرص او هستند، میگوید:
«اینکـه عدهای کـه پای هیچ منبری نمینشینند اما پای منبر مـن مینشینند، شاید درست باشد اما مـن آن ها را انتخاب نکردهام. مـن کاری بـه انها نداشتهام و خودشان آمدهاند. حضورشان برای مـن افتخار اسـت و البته قدردانشان هستم اما مـن با هدف جذب انها حرفی نزدهام. مـن برای کسی کارت دعوت نفرستادهام.» این کشمکش بین مخالفان و موافقان او سالهاست کـه وجوددارد اما در نهایت زور مخالفان چربید.
حسن آقامیری روز شنبه ۲۲ دی از «خلع لباس دائم» خود خبر داد. او این خبر را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «بعد از ده پانزده سال بردن و آوردن و بازداشتکردن و ریختن تـو محل کار و انفردای و… با شکایت دادستان ویژه تهران و بـه حکم قاضی شعبه دوم کیفری در دادگاه ویژه بـه ریاست دادستان کل کشور آقای منتظری بالاخره آقایون حکمشون رو صادر کردند. دو سال زندان کـه البته لطف کردند ۵ سال تعلیقش کردند…»
واکنش ها به خلع لباس حسن آقامیری
پس از انتشار این مطلب از سوی آقامیری، سیداحمد خمینی « با کمتر از 25 سال سن » بلافاصله بـه این موضوع واکنش نشان داد و خطاب بـه آقامیری نوشت:
«تن آدمی شریف اسـت بـه جان آدمیت، نه همین لباس زیباست نشان آدمیت … سیدجان عزیزتر میشی. خودت و خدای خودت قاضی اول و آخرین. نه اینکـه هر کی محکوم بوده سالم بوده اما اکثر آدمای سالم محکومند. عزت و ذلت خدا میده و توی این دنیا همین محبتهای مردمه کـه همیشه همراهته. خوش باش کـه ستمگر نبرد راه بـه منزل … یاحق»
معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری کـه پسرش زندگی لاکچری در کشور آمریکا دارد، نیز در حمایت از آقامیری توییت کرد: «امیدوارم این رای در مرحله تجدیدنظر بشکند. آقای سیدحسن آقامیری زبان جوانان را خوب میداند. جلب اعتماد جوانان دهه هفتادی و هشتادی و گفت و گو با انها هنر کمی نیست. خدانگهدارت باشد سید.»
جرم او هتک حیثیت روحانیت، تشویش اذهان عمومی و توهین بـه مقدسات عنوان شده اسـت. آقامیری پیش از خلع لباس در گفت و گویی اظهار کرده بود: «مـن روحانیت نیستم! مـن «حسن آقامیری»ام. صفحه شخصی مـن چـه ربطی داره بـه صنف مـن؟ مـن نماینده صنف خودم نیستم. سخنگویش هم نیستم. مـن یک آدمم. در خانهام بابا هستم، یک جا داداش هستم، یک جا رفیقم. ربطی بـه لباس ندارد.»
آقامیری دقیقا چه میگوید؟
در ادامه گزیدهای از برخی سخنرانیهای آقامیری را درباره مسائل مختلف باهم مرور می کنیم: آقامیری در یکی از سخنرانی هایش گفته اسـت: «… اهل بیت «ع» کار میکردند اما برخی تصور می کنند کـه اهل بیت «ع» دست بـه خاک میزدند طلا میشد و کاری انجام نمیدادند؛ در حالیکـه اینگونه نیست. همه ی آن ها شاغل بودند. در یکی از هیئتهای قم سؤال کردم کـه شغل حضرت ابوالفضل «ع» چـه بود؟
هیچکس نمی دانست. بـه آن ها گفتم می دانید چرا نمیدانید؟ چون نمیدانید شغل مـن و امثال مـن چیست؛ چون اگر حضرت ابوالفضل «ع» شغل داشته باشد حاج آقا هم باید شغل داشته باشد؛ بنابر این ابوالفضلِ ذهن شـما باید بیکار باشد تا بیکاری مـا [روحانیون] توجیه شود.» آقامیری در سخنرانی دیگر گفته اسـت: «یه خدایی براتون درست کردند کـه ایستاده آدما رو آویزون کنه، بسوزونه، آب جوش بهشون بده بخورن.
««« اینا چرندیاته »»» بهتون میگن. یه مشت «««« دری وری »»»» بهتون میگن.» او در یکیدیگر از سخنرانیهایش انتقاد تندی بـه یکی از شرکتهای خودروسازی ایرانی کرد و گفت: «ایرانماشین یه قرآن میذاره تـو داشبورد! خجالت داره. اون خیانت بـه قرآنه. تـو کارِت رو قرآنی انجام بده. اونی کـه ماشین قرآنی تولید میکنه «بنز» و «بیام و» کشور آلمان هست نه تـو!» او در سخنرانی دیگری درباره مساجد گفته اسـت:
«اگر مسجد بـه روش پیامبر اداره میشد، گنبد و بارگاه نداشت. گنبد میخواد چیکار مسجد؟ مناره میخواد چیکار؟ اینا یه زمانی تدابیری بود برای سرما و گرمای مسجد. همین حالا کـه کولرگازی اومده. چند میلیارد خرج منارههای مساجد قم شده؟ با این پول چـهکارهایی نمیشد کرد؟
بیوگرافی سید حسن آقامیری + عکس های حسن آقامیری | جنجالی ترین روحانی در ایران
چرا مسجد رو با فکر نمیسازید؟ مسجد میسازن با ظرفیت دو هزارنفر اونوقت پارکینگ نداره! بعد ماشینا میان پارک میکنن جلو زندگی مردم. اون وقت اونا هم هی لعن میکنن کـه مسجد براشون دردسر درست کرده. تحقیق بکنید راجع بـه اذیت مساجد برای مردم. از دوتا املاکی بپرسید! هر محلی کـه تـو کوچهش مسجد باشه قیمتش پایینتره!
سید حسن آقامیری کیست؟
بخشهای تعداد زیادی از سخنان این روحانی، ضدیت آشکاری با نص صریح قرآن کریم و روایات متقن اهل بیت علیهم السلام دارد. ازآن جمله میتوان بـه مورد زیر اشاره کرد: او در یکی از پادکستهای خود ۱ علنا عذاب الهی را چرندیات خطاب کرده و میگوید: «یه خدایی براتون درست کردند وایستاده آدما رو آویزون کنه بسوزونه آب جوش بهشون بده بخورن اینا چرندیاته بهتون میگند! یه مشت دری وریه بهتون میگند! ۲»
شکی نیست کـه آیات مربوط بـه جهنم و جاودانگی در آتش عذاب الهی در متن قرآن موجود اسـت و این سخنان انکار بدیهی آن آیات اسـت؛ کـه ازآن جمله می توان بـه آیات زیر اشاره کرد.
خَالِدِینَ فِیهَا لَا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ یُنظَرُونَ ۳
در آن «نفرین» جاودانهاند و نه عذاب از ایشان کاسته میگردد نه مهلت داده میشوند
فَشَارِبُونَ عَلَیْهِ مِنَ الْحَمِیمِ﴿٥٤﴾ فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِیمِ﴿٥٥﴾ هَـذَا نُزُلُهُمْ یَوْمَ الدِّینِ ۴
از آب جوشیده می نوشند «۵۴» هم چون نوشیدن اشتران تشنه «۵۵» این اسـت پذیرایی آنان در روز جزا
بیوگرافی سید حسن آقامیری + عکس های حسن آقامیری | جنجالی ترین روحانی در ایران
آقامیری در عین تأکید بر آیاتی کـه در بردارنده مفهوم رحمت اسـت چنان آیات عذاب را نادیده گرفته و تمسخر میکند کـه گویا اصلا این آیات جزئی از قرآن نیست. حال بد نیست بدانیم خود قرآن چـه دیدگاهی نسبت بـه این رفتار گزینشی دارد:
الَّذِینَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِینَ ﴿٩١﴾ فَوَرَبِّکَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ ﴿٩٢﴾ عَمَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ ﴿٩٣﴾۵
کسانی کـه قر آنرا جزء جزء نمودند «بـه بخشی عمل کردند و بخشی را وا گذاشتند» «۹۱» پس بـه پروردگارت قسم از همه ی آنان خواهیم پرسید «۹۲» از انچه انجام میدادند «۹۳»
أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَن یَفْعَلُ ذَلِکَ مِنکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّـهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿٨٥﴾۶
آیا شـما بـه پارهاى از کتاب ایمان مىآورید، و بـه پارهاى کفر مىورزید؟ پس جزاى هر کس از شـما کـه چنین کند، جز خوارى در زندگى دنیا چیزى نخواهد بود، و روز رستاخیز ایشان رابه سختترین عذابها باز برند، و خداوند از انچه مىکنید غافل نیست.
آیا این طلبه جوان از سرانجام این رفتار سلیقه ای آگاه است؟
این روحانی درحالی این سخنان مخالف با قرآن را اظهار میدارد کـه بنابر روایات معتبر شیعه، حتی کلام معصومین نیز چنانچه با قرآن در تعارض باشد از درجه اعتبار سرنگون اسـت تا چـه رسد بـه کلام یک مبلغ دینی. او در یکیدیگر از سخنرانیهای ۹ خود می گوید «این قرآن نظمش بهم خورده، بنی امیه و بنی عباس پونصد سال با این قرآن حکومت کردن مـا نمیتونیم بفهمیمش!»
او در حالی در لفافه قرآن را تحریف شده و غیر قابل استفاده میخواند کـه تمام ائمه کـه خود پاسبان قرآن بودهاند مردم رابه خواندن و عمل کردن بـه این قرآن دعوت کردهاند. بـه راستی چراباید شخصی با چنین اعتقادی در لباس روحانیت خویش را منتسب بـه حوزه علمیه کرده و سلیقه شخصی خود راکه کاملا بر خلاف عقاید شیعه اسـت بنام موضع روحانیت بر روی منبر رسول خدا ابراز کند؟
و سازمان تبلیغات اسلامی کـه متولی امور مبلغین و اهل منبر اسـت تنها تماشاگر باشد؟ نکته دیگری کـه آقامیری با گفتارهای گوناگون بر آن تأکید میکند مسأله شفاعت عام اهل بیت –خصوصا امام حسین علیه السلام – از گناه کاران در روز قیامت اسـت.۱۰ او بارها بـه روایت رفتار امام حسین علیه السلام با شمر بن ذی الجوشن پرداخته و ایشان را شفیع تمام گناهان دانسته و یا در پادکست دیگری درباره حضرت زهرا درود الله علیها میگوید:
«یه مادری داری تـو محشر میاد بینهایت گناه آورده باشی دستتو میگیره» ۱۱ با اندکی دقت در آیات و روایات موجود می توان بـه نادرست و خطرناک بودن این دیدگاه پیبرد؛ مگر نه اینکـه شفاعت جز بـه اذن خداوند متعال انجام نمی شود ۱۲ و مگر نه اینکـه اهل بیت در روایات مختلف شفاعت خودرا مخصوص عده خاصی از خطا کاران دانستهاند و صراحتاً عده ای از گناهان را موجب فاصله گرفتن از شفاعت قلم داد کردهاند.
بـه راستی آیا این حرکت کورکورانه باعث رواج بیشتر گناه و فحشا در جامعه بـه بهانه تصویر موهومی کـه آقامیری از شفاعت ارائه داده نخواهد شد؟ این روحانی در برخوردی سلیقهای با واقعه عاشورا کـه مصداق بارز تحریف این حماسه عبرت آموز اسـت با نادیده گرفتن مبارزه جانانه اباعبدالله علیه السلام و یارانش با دشمنان، تنها بـه ذکر یک نمونه رفتار رحیمانه از سیدالشهداء علیه السلام کـه سند آن مخدوش اسـت اکتفاء کرده اسـت.
مجموعه احتجاجات و نفرینهایی کـه حضرت نسبت بـه دشمنان خود داشتهاند رابه اسانی نادیده میگیرد.۱۴ بـه راستی بـه چـه دلیل یک روحانی کـه باید خودرا وارث شمشیر مبارزه نهضت حسینی بداند سعی دارد تا حقیقت این قیام را وارونه جلوه دهد تا جاییکه در سخنان خود هدف از قیام و شهادت امام را ایجاد فرصت شفاعت از گناه کاران نشان میدهد!
او می گوید حتی در برزخ و قیامت نیز امام حسین «ع» پیشنهادی بـه قاتلان خود میدهد کـه اگر بپذیرند از آنان شفاعت میکند! و این سخن دقیقا خلاف عقیده شیعه اسـت کـه عمل را پس از مرگ منقطع می داند. آیا این سخن همان سخن غلطی نیست کـه مسیحیان درباره علت بـه صلیب آویخته شدن عیسی می گویند و این واقعه را مایه شفاعت و بخشش امت مسیح میدانند.
نکند جناب آقامیری مراسم هفتگی هیئات رابا موعظههای یکشنبه کلیسا اشتباه گرفتهاند! او در ادامه نگاه تحریف آمیز خود بـه واقعه عاشورا در یکیدیگر از پادکستها میگوید: «اصلا اینا – اهل بیت امام حسین علیه السلام – رفتند شام کـه حال شامی ها رو عوض کنند برای نجاتشون!» ۱۶ او در ادامه پادکست نیز جملاتی را بیان می کند تا مخاطب باور کند اهل بیت با میل خود و نه با حال اسارت ودر نهایت غم و اندوه راهی شام شدهاند.
درحالی کـه کمتر شیعهای از جسارتهای شامیان بـه کاروان اسراء و جمله مشهور امام سجاد علیه السلام در پاسخ بـه پرسش یکی از یاران خود کـه دردناکترین قسمت این سفر را حضور در شام میدانست را نشنیده اسـت.۱۷ گذشته از این در مقاتل مختلف نقل شده کـه حضرت زینب درود الله علیها مردمان خیانتکار کوفه را نفرین کرده اند.۱۸ آیا سخنرانی کـه ذاکر مصائب اهل بیت اسـت تا بحال این نقلها را در مقاتل ندیده؟
از مجموعه انچه گفته شد مشخص میشود کـه این روحانی جوان در حال انتشار تفکری ست کـه هرچند در نگاه اول بـه ظاهر برای مخاطبان خصوصاً نسل جوان، زیبا بنظر می آید، اما نتایج فاسد و مخربی در پیخواهد داشت، زیرا علیرغم برخی نکات صحیح کـه در بین سخنان این روحانی یافت می شود هسته مرکزی این تفکر بدلیل ضدیت با قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام عمیقا فاسد اسـت.
علاوه بر این، دیدگاه ایشان نسبت بـه جزئیات واقعه عاشورا و تلاش برای تغییر دادن چهره این واقعه از یک الگو، برای مبارزه حق و باطل بـه یک اتفاق منفعل و سکولار زنگ خطریست کـه از چند سال قبل توسط رهبر انقلاب بـه صدا درآمده بود. بسیار جای تأسف اسـت کـه یک روحانی بر فراز منبر و با استفاده از ظرفیت عمیق مجالس سوگواری در شهر قم کـه پایتخت تشیع اسـت علناً واقعیت عاشورا را وارونه جلوه می دهد.
و در ادامه حکم سید حسن آقامیری
سید حسن آقامیری با شکایت دادستان ویژه روحانیت تهران و بـه حکم قاضی شعبه دوم دادگاه کیفری بـه خلع لباس دائم محکوم شده اسـت. این در حالی اسـت کـه بـه گفته آقامیری این فرد بـه دو سال حبس نیز محکوم شده اسـت کـه البته اجرای آن بـه مدت ۵ سال تعلیق شده اسـت. براساس اطلاعات بـه دست آمده آقامیری بدلیل هتک حیثیت روحانیت، تشویش اذهان عمومی و توهین بـه مقدسات در دادگاه بدوی محاکمه شده اسـت.
این در حالی اسـت کـه این حکم بدوی بوده و قابل تجدید نظرخواهی اسـت. دادگاه ویژه روحانیت در خصوص حکم سیدحسن آقامیری اطلاعیه ای صادر کرد. براساس اطلاعیه روابط عمومی دادستانی کل ویژه روحانیت اولاً اتهامات منتسب بـه وی کـه مستند بـه دلایل و مدارک موجود در پرونده میباشد، عبارت اسـت از:
توهین بـه مقدسات از طریق تمسخر و ایجاد شبهه در احکام ضروری اسلام از قبیل قصاص و تردید در اصالت قرآن کریم و اعتقاد بـه تحریف آن و تفاسیر خلاف صریح آیات شریفه قرآن درباره بهشت و جهنم و نیز نسبت دادن حکایات واهی و اهانت آمیز بـه عده ای از ائمه معصومین«ع»
نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی موجب تزلزل در اعتقادات مردم و جوانان مخاطب وی نسبت بـه معارف و اصول مسلم اسلام میشود.
ارتکاب اعمال و رفتار خلاف شئون روحانیت ودر نتیجه هتک حیثیت روحانیت کـه از بیان مصادیق آن خودداری می شود. ثانیاً جلسه دادگاه رسیدگی کننده بـه ریاست یا با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای منتظری نبوده و این مطلب خلاف واقع اسـت.
ثالثاً یقیناً آن گونه رفتار در برابر احکام صادر شده و اقدامات دادگاه پسندیده و منطبق با قانون نبوده و دادسرا و دادگاه را از ایفای رسالت و وظیفه قانونی خود باز نخواهد داشت بدیهی اسـت هر متهم یا محکوم میتواند در چارچوب قانون حقوق خودرا از مراجع ذیصلاح پیگیری نماید.