چهارشنبه 21 شهریور 1403 - 11 Sep 2024
تاریخ انتشار: 1403/05/06 22:05
رپورتاژ/
کد خبر: 133281

آموزش‌های DBA برای توسعه کسب و کار و نوآوری

امکان ندارد به مباحث مدیریت و تجارت علاقه‌مند باشید اما نام مدرک و آموزش‌های DBA را نشنیده باشید. مدرک DBA یا دکترای مدیریت بازرگانی مدرک نسبتا جدیدی است که برای اولین‌بار در سال 1950 توسط دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد ارائه شد. این مدرک مسیر جدیدی برای پیشرفت شخصی و حرفه‌ای در تجارت پدید آورد و بسیار مورد توجه دانشجویان و افراد شاغل قرار گرفت.

امکان ندارد به مباحث مدیریت و تجارت علاقه‌مند باشید اما نام مدرک و آموزش‌های DBA را نشنیده باشید. مدرک DBA یا دکترای مدیریت بازرگانی مدرک نسبتا جدیدی است که برای اولین‌بار در سال 1950 توسط دانشکده بازرگانی دانشگاه هاروارد ارائه شد. این مدرک مسیر جدیدی برای پیشرفت شخصی و حرفه‌ای در تجارت پدید آورد و بسیار مورد توجه دانشجویان و افراد شاغل قرار گرفت.

توسعه کسب و کار

اخد این مدرک گزینه‌ای عالی برای متخصصانی است که می‌خواهند درک خود را از شیوه‌های تجاری عمیق‌تر کنند و تحصیلات را فراتر از سطح کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی MBA دنبال کنند.

دکترای مدیریت بازرگانی یک مدرک دکترای حرفه‌ای شناخته شده در تجارت و مدیریت است و معمولاً بالاترین سطح صلاحیت موجود در چنین زمینه‌هایی شناخته می‌شود. دوره‌هایی که با عنوان DBA برگزار می‌شوند مباحثی در مورد تئوری و نظریه‌ها و اعمال مدیریت پیشرفته را با آموزش روش‌ها و تکنیک‌های لازم برای انجام تحقیقات دکترا در تجارت و مدیریت ترکیب می‌کنند.

به‌طور خاص، DBA معمولاً به‌جای تمرکز صرفاً بر تحقیقات دانشگاهی مستقل، ماژول‌های تدریس شده و آموزش عملی بیشتری را شامل می‌شود. از برخی جهات، DBA مشابه MBA یا کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است. بااین‌حال، DBA شامل تحقیقات و تجزیه و تحلیل دقیق‌تر است که به تئوری و عمل تجاری بازخورد می‌دهد.

آموزش‌های DBA حول چه موضوعاتی هستند؟

محتوای دوره‌های DBA باتوجه به نوع موسسه برگزارکننده آن ممکن است متفاوت باشد. اما انتظار می‌رود که موضوعات عمومی مانند موارد زیر در هر دوره‌ای آموزش داده شود:

  • تئوری کسب‌وکار و مدیریت: آموزش و بحث پیشرفته با بررسی موضوعات نظری کلیدی و موضوعات عملی مرتبط با مدیریت مدرن، عملکرد تجاری و رهبری.
  • اصول و فلسفه‌های تحقیق: پایه‌گذاری در اصول تحقیقاتی مؤثر در کسب‌وکار و مدیریت، ازجمله اهداف کلیدی، قابل تحویل و چالش‌های سازمانی.
  • روش‌ها و طراحی تحقیق: آموزش تخصص لازم برای طراحی، ساخت و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مؤثر در تجارت و مدیریت، که موضوعاتی مانند مدیریت پروژه، جمع‌آوری داده‌ها و اخلاق تحقیق را پوشش می‌دهد.
  • مسائل و نگرانی‌های معاصر:  تجزیه‌وتحلیل چشم‌انداز کسب‌وکار مدرن، همراه با چالش‌ها و فرصت‌هایی که درحال‌حاضر توسط سازمان‌ها تجربه می‌شود.

مدیریت استراتژیک

و مواردی مانند:

  • مدیریت استراتژیک سرمایه انسانی
  • مهارت تصمیم‌گیری آگاهانه
  • استراتژی تولید ارزش مالی
  • استراتژی رقابتی مبتنی بر دانش
  • روش‌های پیاده‌سازی استراتژیک
  • استراتژی قرن بیست‌ و یکم

محتوای دقیق بین دوره‌ها متفاوت است. همچنین تعادل بین تئوری مدیریت و تجارت و آموزش پژوهشی نیز در موسسات مختلف نیز متفاوت است. بااین‌حال، شما ابتدا باید تمام واحدهای مرحله تئوری را گذرانده باشید تا به مرحله روش‌های تحقیق برسید. 

بهترین راه برای دریافت درک دقیق‌تر از آنچه که یک DBA ممکن است شامل شود، مشاهده برخی جزئیات دقیق برنامه‌ای است که قصد شرکت در آن را دارید. در طول یک دوره DBA استادان بازخورد مناسب و سازنده‌ای به شما خواهند داد و به‌عنوان پشتیبان و راهنمای شما عمل خواهند نمود.

تمرکز اختصاصی در دوره DBA

این موضوع که چه تمرکزی را در برنامه DBA می‌خواهید انتخاب کنید، به نوع آن مجموعه آموزشی بستگی دارد. در اکثر مواقع مجموعه‌های آموزشی به دانشجویان خود اجازه می‌دهند تا حوزه‌هایی که قصد انتخاب آن‌ها را دارند، در برنامه تحقیقاتی خود بگنجانند و بدین‌ترتیب تمرکزی ایجاد کنند که نیازهای شخصی آن‌ها نیز برآورده شود. برخی از تمرکزهای رایجی که ممکن است در دوره DBA وجود داشته باشند عبارتند از:

  • حسابداری: شامل سرمایه‌گذاری‌، مالیات‌ها و موضوعات دیگر برای شغلی به عنوان تحلیل‌گر، مدیر یا مدیر ارشد مالی
  • مدیریت کسب‌وکار: روش‌های مطالعه برای اجرای تغییر و مدیریت افراد و پروژه‌ها برای سمت‌های مشاور، مدیر بخش یا مدیر اجرایی.
  • امورمالی: پرداختن به ابزارهایی برای مدل‌سازی، تحلیل و تصمیم‌گیری مالی که توسط تحلیل‌گران مالی، مدیران عامل، مدیران مالی و مشاوران استفاده می‌شود.
  • رهبری یا مدیریت مراقبت‌های بهداشتی: بررسی قوانین، مقررات و سیستم‌های خاص صنعت مراقبت‌های بهداشتی برای پست‌هایی مانند مدیر بیمارستان، مدیر مرکز یا مدیر اجرایی

دوره DBA

آیا دوره‌های DBA معتبر هستند؟

هنگامی که یک موسسه آموزشی استانداردهای کیفیت خاصی را که توسط یک سازمان مستقل و شخص ثالث تعیین شده است رعایت کند، مدرک اعطا شده آن موسسه معتبر تلقی خواهد شد. اعتباربخشی یک مدرک از این جهت مهم است که به کارفرمایان نشان می‌دهد که دانشگاه تحصیلاتی استانداردهای تعریف شده را رعایت می‌کند.

مدیریت سازمان

اکثر افراد حرفه‌ای حتی پس از کسب مدرک DBA آنلاین، ادامه اخذ گواهینامه‌ها را دنبال می‌کنند تا خود را از سایر نامزدهای شغلی متمایز کنند. اگرچه این گواهینامه‌ها توسط فارغ التحصیلان برای نقش‌های رایج مورد نیاز نیست، اما می‌توانند نشان دهند که یک نامزد دارای چه درجه‌ای از تخصص در یک زمینه خاص است. این گواهینامه‌ها شامل گواهینامه مدیر خبره یا CMA و گواهینامه حرفه‌ای مدیریت پروژه یا PMP است. برخی از مزایای دریافت دوره DBA را در ادامه خواهیم خواند:

  • برنامه DBA به دریافت یک مدرک دکتری معتبر منتهی می‌شود و به شما امکان می‌دهد اعتبار تحقیقاتی خود را در حالی که فعالیت حرفه‌ای خود را در مدیریت ارتقا دهید، ایجاد کنید.
  • مطالعات دکتری شما مختص شما و نقش کاری شما خواهد بود. شما تحقیقات مستقلی را در زمینه مربوط به پیشرفت حرفه‌ای و دانشگاهی خود انجام خواهید داد و دانش خود را ارتقا می‌دهید که می‌تواند برای بهبود عملکرد سازمان خود به کار گرفته شود.
  • شما مجبور نیستید حرفه خود را در حالت تعلیق قرار دهید؛ چراکه DBA به گونه‌ای ساختار یافته است که حداکثر انعطاف پذیری را ارائه می‌دهد .
  • مدرک DBA شما را به مهارت‌های تحقیقی مانند مهارت تجزیه و تحلیل سطح بالا مجهز می‌کند تا بتوانید شواهد را در عمل ادغام کنید و به یک متخصص انتقادی و اندیشمند تبدیل شوید.
  • افزودن عنوان دکتر به رزومه شما تاثیری فوری و غیرقابل‌انکار برجای می‌گذارد و به شما کمک می‌کند تا مشخصات حرفه‌ای خود را ارتقا دهید و رزومه خود را تقویت کنید.

آموزش‌های DBA شامل موارد گسترده‌ای می‌شود که هرکدام به‌نوعی به پیشرفت شغلی منجر می‌شوند. این دوره که به‌طور اختصاصی برای ارتقای شغلی طراحی شده است، به افراد کمک می‌کند تا با بازار و نوع دوام آوردن و پیشرفت در آن آشنا شوند و پیشنهاد شغلی زیادی دریافت کنند. 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3gzvzz