دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1401/12/02 07:12
مسمومیت دانش آموزان | ممسمویت دانش آموزان قم
کد خبر: 13853

جزئیات مسمومیت مشکوک دانش آموزان قمی | چه بلایی سر دانش آموزان قم آمده است؟ | مسمومیت های مشکوک خانواده ها را نگران کرد!

در چند ماه اخیر دانش آموزان مدارس قم که اکثر آنها دختر میباشند دچار مسمومیت مشکوک شده اند که هنور علت ایم مسمومیت ها مشخص نمیباشد.

به گزارش ستاره پارسی: چند روزی هست که مسمومیت دانش آموزان قمی که بیشتر آنها دختر هستند خانواده ها را ترسانده است. این مسمومیت مویست ها به صورت زنجیره ای بوده و هنوز علت آن مشخص نشده است در ادامه این مطلب به این موضوع میپردازیم و از زبان مادر یکی از دانش آموزان این مسئله را میشنوریم و در ادامه میپردازیم به دستور دادستان درباره این موضوع .در آخر نیز نظر وزیر بهداشت را در این باره را شاهد خواهیم بود.

 

به گفته دانشگاه علوم پزشکی قم امروز اول اسفند ۱۴۰۱ بار دیگر ۲۵ دانش آموز قمی مسموم و به مراکز درمانی منتقل شدند.

دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: از مجموع حوادث مدارس قم در حال حاضر ۷ دانش آموز در بیمارستان تحت نظر هستند. ️

امروز دوشنبه یکم اسفند، ۲۵ دانش آموز از پنج مدرسه در قم، در مراکز درمانی پذیرش شدند که درهمان ساعات اولیه ۱۸ نفر ترخیص شدند.

در حال حاضر ۷ دانش آموز در بیمارستان تحت نظر هستند که حال عمومی آنها خوب است. ️تیم اورژانس و درمان در راستای کمک به دانش آموزان تلاش کرده و تا چند ساعت آینده، دانش آموزان ترخیص خواهند شد.

 

روایت مادر یکی از دانش‌آموزان قم درباره مسمومیت در مدارس

مادر یکی از دانش‌آموزان می‌گوید: «پسر من تعریف کرد که یک لحظه بوی ماهی گندیده سرکلاس آمد و بعد مدرسه به بچه‌ها ماسک داد که بزنند و از کلاس خارج شوند. یک‌سری از بچه‌ها حالشان بدتر بوده ، به اورژانس و نیروهای امنیتی زنگ زدند و چند نفر از بچه‌ها را به مراکز درمانی منتقل کردند که پسر من هم جز آن ها بوده است.»

ماجرا به ۹ آذر ۱۴۰۱ باز می‌گردد وقتی که برای اولین‌بار در هنرستان دخترانه‌ی نور قم ۱۸ دانش‌آموز دچار مسمومیت و با اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. این اتفاق به صورت متوالی در مدارس مختلف ادامه پیدا کرد. سه‌شنبه ۲۲ آذر ماه در هنرستان نور ۵۱ نفر مسموم و راهی بیمارستان شدند، این حادثه برای دومین بار در این مدرسه اتفاق افتاد.

از صحبت‌های فرماندار قم با یکی از مسمومین که حالش بدتر بود، مشخص شد که ابتدا درد شدیدی را درپای خود حس کرده اما بعد از یک روز با کمک گرفتن از دیگران، می‌توانست راه برود. طبق گفته‌ی دانش‌آموزان بوی گاز و علائم آن مانند قبل بود و با تنفس، پس از ایجاد سوزش در حلق و بینی و تنگی نفس، پاها و در برخی موارد دست‌ها بی‌حس شده‌اند.

هنوز علت این حوادث مشخص نشده است. نکته‌ی جالب توجه اینکه تمام این مسمومیت‌ها در مدارس دخترانه‌ی قم اتفاق افتاده تا اعلام مورد جدید در سه‌شنبه ۲۵ بهمن که برای اولین بار در یکی از مدارس راهنمایی دو شیفته‌ی پسرانه‌ی قم، دانش‌آموزان دچار مسمومیت شدند. این حادثه آنقدر ادامه پیدا کرد که وزارت اطلاعات و وزارت بهداشت به موضوع ورود کردند تا علت را پیدا کنند.

حرف‌ وحدیث‌ها زیاد است و نهادها هر یک به‌گونه‌ای حادثه را تشریح می‌کنند. تجمع خانواده‌ها در مقابل فرمانداری قم نشان‌دهنده‌ی نگرانی والدین نسبت به سلامت فرزندانشان و درخواست آموزش مجازی است تا شرایط به حالت نرمال باز گردد. آن‌ها خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر مسئولان نسبت به این موضوع خطیر شدند.

مادر یکی از دانش‌آموزان مبتلا در مدرسه پسرانه می‌گوید: « پسرم سه‌شنبه ۲۵ بهمن ماه در مدرسه دچار مسمومیت شده بود. چهارشنبه که به مدرسه رفتم منکر وجود گاز شدند و این موضوع را به شیطنت بچه‌ها ربط دادند. پسر من بی‌حال شده بود. اورژانس آمد، معاینه و اعلام کرد بیشتر از ترس و استرس دچار این حس شده‌اند. مدیر مدرسه گفت بچه‌ها حالشان خوب است، فقط ترسیده‌اند.»

استشمام بوی گاز، حسی مشترک در میان دانش‌آموزان مختلف

در هنرستان نور که اولین مدرسه بود. این داستان سه بار تکرار شد. دانش‌آموزان می‌گفتند که اول بوی گاز را در نقاط مختلف احساس کرده‌اند. اول فکر کرده‌اند که مربوط به آزمایشگاه مدرسه است اما در آنجا هیچ اتفاقی نیفتاده بود. بعدتر که این مشکل در مدارس مختلف اما فقط در شهر قم اتفاق افتاد.

مسمومیت دانش آموزان

دادستان کل: مسمومیت دانش آموزان قم احتمالا عمدی است

دادستان کل کشور گفت: اخبار واصله از یک جریان نگران کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد.

به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، در پی وقوع چندین مورد مسمومیت در مدارس قم و نگرانی‌های به وجود آمده در این خصوص حجت الاسلام منتظری دادستان کل کشور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم را مامور به پیگیری ویژه و برخورد قاطع با مقصرین احتمالی کرد.

متن پیام دادستان کل کشور به دادستان قم به این شرح است:

بسمه تعالی

حجت الاسلام جناب آقای غریب دادستان محترم عمومی و انقلاب قم

سلام علیکم.

اخبار واصله از یک جریان نگران کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد که قابل توجه و پیگیری دقیق می‌باشد.

اگرچه مسئولین محترم آموزشی و بهداشتی و اطلاعاتی در تعقیب قضیه هستند لکن ضروری است جنابعالی نیز از جایگاه مدعی العمومی با اهتمام بیشتر و سرعت و دقت موضوع را تحت پیگرد قانونی قرار داده و ضمن همکاری لازم با مسئولین ذیربط به ریشه یابی و کشف واقعه پرداخته تا هرچه زودتر نگرانی‌های شهروندان محترم و اولیاء دانش آموزان عزیز برطرف و چنانچه کسانی در این امر قصور و یا تقصیر داشته و یا توطئه‌ای در کار بوده برخورد قاطع و قانونی انجام دهید و نتیجه را گزارش فرمائید.

محمد جعفر منتظری

مسمومیت دانش آموزان

توضیح وزیر بهداشت درباره مسمومیت دانش آموزان در قم

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت درباره علت مسمومیت دانش آموزان قمی گفت: جمع‌بندی این است که مسمومیت بسیار خفیف است و عارضه‌ای از شروع مسمومیت تا امروز ایجاد نشده و نگرانی در این جهت وجود ندارد.

وزیر بهداشت درباره علت مسمومیت دانش آموزان قمی گفت: جمع‌بندی این است که مسمومیت بسیار خفیف است و عارضه‌ای از شروع مسمومیت تا امروز ایجاد نشده و نگرانی در این جهت وجود ندارد.

بهرام عین‌اللهی امروز در بیمارستان شهید بهشتی قم درباره مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قمی اظهار کرد: امروز در قم در بیمارستان شهید بهشتی حضور داریم و با تعدادی از افرادی که به دلیل مسمومیت از مدارس به این بیمارستان منتقل شده بودند دیدار و با پزشکان صحبت و مذاکراتی داشتیم.

وی افزود: جمع‌بندی این است که مسمومیت بسیار خفیف است و عارضه‌ای از شروع مسمومیت تا امروز ایجاد نشده و نگرانی در این جهت وجود ندارد.

وزیر بهداشت ادامه دا‌د: اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم نهایت تلاش و درمان‌ها را انجام داده‌اند و چند تیم از تهران به قم اعزام شده و جمع‌بندی ما این است که عامل مسمومیت، عامل میکروبی نیست.

وی گفت: هیچ میکروب و ویروسی در این زمینه شناخته نشده و امروز یک کمیته ویژه از اساتید برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی با مسئولیت معاونت درمان مامور کردیم تا بررسی‌های ویژه انجام دهند و نتیجه آن را به مردم خواهیم گفت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2ay6yv