جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/09/23 08:57
در بررسی عملکرد توسعه معدنی وصنعتی صبانور مشخص شد
کد خبر: 132982

جایگاه مطلوب کنور با افزایش ظرفیت اکتشافی | ثبت درآمد ۶۵۲ میلیاردی کنور در مهر ۱۴۰۲

 شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور بزرگ‌ترین تولیدکننده فرآورده‌های سنگ‌آهن در غرب کشور است که از مرحله اکتشاف، استخراج، فرآوری سنگ‌آهن تا تولید محصولات کنسانتره و گندله دانه‌بندی فعال می‌باشد. بررسی فعالیت‌ها و عملکرد شرکت نشان می‌دهد که «کنور» توانسته با برنامه‌های توسعه‌ای خود در زمینه افزایش ظرفیت اکتشافی جایگاه مطلوبی را در بورس کسب کند. 

زهرا میسمی خبرنگار ستاره پارسی؛  بررسی گزارش عملکرد نیمه نخست گروه سنگ آهنی‌ها نشان می‌دهد که در مقایسه با سال قبل شرایط بهتری را در نتیجه افزایش تولید و فروش تجربه می‌کنند. کنور که در شهریورماه یک گزارش مثبت و خوب را از عملکرد خود نسبت به سه ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ منتشر کرد، در هفتمین ماه سال مالی صبانور توانست فروشی برابر 652 میلیارد تومان داشته باشد. 
 
شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال 1375 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۱ با نماد کنور در بازار بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. این شرکت در حال حاضر جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) بوده و شرکت نهایی گروه فولاد مبارکه اصفهان می‌باشد.  
 
 
 
رشد ۲۵۶ درصدی درآمد کنور در هفتمین ماه سال ۱۴۰۲ 
 
شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در شهریورماه توانست دومین عملکرد مثبت خود را در حوزه تولید، فروش و صادرات پس از خردادماه جاری به ثبت برساند. کنور در این ماه توانست از بخش فروش محصولات خود به درآمد ۵۸۴ میلیاردی دست پیدا کند که برخلاف ماه پیش، شرکت صادراتی انجام نداد وگندله را با نرخ ۴۷۰۰ به فروش رساند. در مجموع درآمد شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا سه برابر شد. 
 
شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور طی عملکرد یکماهه منتهی به پایان مهرماه جاری معادل ۶/۵۱۷/۵۷۶میلیون ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که در مقایسه با هفتمین ماه سال قبل ۲۵۶ درصد افزایش داشته است. 
 
«کنور» با سرمایه ثبت شده ۱۲/۷۷۱/۰۲۲ میلیون ریال طی عملکرد ۷ماهه سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ مبلغ ۳۲/۶۱۷/۳۸۰میلیون ریال درآمد فروش به ثبت رسانده است که رشد ۲۱۵ درصدی را در مقایسه با دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. 
 
مقدار فروش کنسانتره شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در مهرماه امسال به میزان 54 هزارتن ثبت شده است. همچنین کنور فروش 94 هزار تنی گندله در این ماه داشته که 70 هزار تن آن صادر شده است. صبانور در این ماه تولید 117 هزارتنی کنسانتره را گزارش کرده است. در سال گذشته متوسط تولیدات شرکت برابر 110 هزارتن بوده است. در این ماه شرکت تولید 19 هزار تن گندله را نیز داشته است. در ماه جاری گندله صادراتی شرکت با نرخ 4،660 تومان و گندله داخلی با نرخ 4،826 تومان به فروش رسیده است. 
 
 
 
طرح‌های توسعه‌ای صبانور در تکمیل زنجیره صنایع معدنی  
 
کنور در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله در غرب و شمال غرب کشور است که در بین سایر تولیدکنندگان این گروه با توجه به حجم فروش و صادرات در رده ششم قرار دارد. مجموعه معدنی و صنعتی صبانور دارای دو کارخانه کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی در استان همدان است. محصول گندله با ویژگی‌های کیفی مطلوب به‌ عنوان خوراک مصرفی کارخانه‌های فولاد کشور به مصرف می‌رسد. . 
 
سنگ‌آهن دانه‌بندی این شرکت، در معادن باباعلی، گلالی و مجموعه معادن شهرک و کورکوره در استان‌های همدان و کردستان تولید می‌شود. محصول سنگ‌آهن دانه‌بندی معادن با مشخصات کیفی مطلوب به‌عنوان خوراک مصرفی کارخانه‌های کنسانتره‌سازی صبانور مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
 
شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور مالکیت، راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانه گندله‌سازی کردستان با ظرفیت یک‌میلیون تن در سال را در سال 1398 به شرکت صبا امید غرب خاورمیانه منتقل کرده است. 70 درصد سهام شرکت مذکور متعلق به شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور و 30 درصد نیز متعلق به دیگر زیرمجموعه «ومعادن» یعنی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات است. 
 
باتوجه به چشم‌انداز بسیار مثبت تولید محصولات فولادی در کشور شرکت‌های سنگ آهنی نیز به سمت تکمیل فرآیند تولیدات خود پیش رفته و از خام فروشی صرف‌نظر کرده‌اند. ظرف چند سال آینده پخش عمده، کنسانتره تولیدی به گندله تبدیل شده و به تبع آن حاشیه سود محصولات شرکت نیز به‌رغم فروش داخلی، بیشتر خواهد شد. 
 
 

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/4jjzbo