دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1403/01/25 10:06
رپورتاژ
کد خبر: 133092

تاثیر رنگ در دکوراسیون ساختمان های اداری

از لحاظ روانشناسی دکوراسیون و رنگ های مناسب و نورپردازی در فضاهای اداری باعث بالا رفتن بازدهی کارمندان می شود و همچنین به غیر از کارمندان، مشتریان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

از لحاظ روانشناسی دکوراسیون و رنگ های مناسب و نورپردازی در فضاهای اداری باعث بالا رفتن بازدهی کارمندان می شود و همچنین به غیر از کارمندان، مشتریان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

در انتخاب رنگ حتما از رنگ سازمانی خود در فضا استفاده کنید. رنگ درست می تواند در روح و روان کارکنان تاثیر مثبتی داشته باشد و باعث شادابی و نشاط آنها گردد.

رنگ

کارکرد

قرمز

افزایش انرژی و تحریک، ایجاد احساس انگیزش، جلب توجه و تشویق به اقدام، برای مکان‌های اجتماعی و فعالیت‌های خلاقانه مناسب است.

زرد

افزایش انرژی و سرزندگی، ایجاد حس انگیزش و خلاقیت، مناسب برای فضاهایی که باید انرژی و شادابی فراهم شود، مثل فضاهای استراحت و اجتماع.

قهوه‌ای

ایجاد حس گرما و راحتی، ایجاد احساس دلپذیری و خوشایندی، مناسب برای فضاهایی که نیاز به گرما و احساس آرامش دارند.

نارنجی

افزایش انرژی و انگیزش، جلب توجه و ایجاد احساس خوشایندی و شادی، مناسب برای فضاهایی که به انرژی بالا نیاز دارند، مثل فضاهای ورزشی.

بنفش

ایجاد حس رمانتیک و آرامش، تحریک به خلاقیت و تأمل، مناسب برای فضاهایی که نیاز به فرهنگ و هنر دارند، مثل نمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها.

صورتی

ایجاد حس دوست‌داشتنی و دلپذیری، ایجاد احساس آرامش و شادابی، مناسب برای فضاهایی که نیاز به ایجاد محیطی مهربانانه و زنانه دارند.

آبی روشن

ایجاد حس تمیزی و صفا، افزایش حس آرامش و تفکر منطقی، مناسب برای فضاهایی که نیاز به تمرکز و صفا دارند، مثل آموزشگاه‌ها.

آبی

ایجاد احساس آرامش و اطمینان، افزایش تمرکز و تفکر منطقی، مناسب برای مکان‌هایی که نیاز به تمرکز بالا یا استراحت دارند.

سبز

ایجاد حس آرامش و تعادل، تحریک به تفکر خلاقانه و ایجاد ارتباط با طبیعت، برای مکان‌هایی که افراد در آن نیاز به آرامش و تمرکز دارند.

خاکستری

ایجاد حس حسن سلیقه و زمان‌بندی، مناسب برای فضاهایی که نیاز به حالت متعادل و صمیمیت دارند، همچنین می‌تواند با رنگ‌های دیگر ترکیب شود.

سفید

افزایش روشنایی و ایجاد حس فضای باز و پاکیزگی، مناسب برای فضاهای کوچک و یا کسب و کارهایی که نیاز به نوردهی وسیع و حس آرامش دارند.

سیاه

ایجاد حس شیک و خاص بودن، تأکید بر روی شکوه و اصالت، مناسب برای فضاهایی که نیاز به انطباق با استانداردهای بالا و حس قدرت دارند.

رنگ های سرد در دکوراسیون اداری

در محیط هایی که فعالیت های بدنی انجام می شود، رنگ های ملایم و آرامش بخش از خستگی می کاهند. به افراد کمک می کند تا نیروی خود را در تمام زمان ها به گونه ای مدیریت کنند که کارها را با نیرویی هماهنگ به انجام برسانند

رنگ آبی محیطی آرام و صلح آمیز فراهم می کند و افراد را از هیجانات بی مورد دور نگه می دارد. البته ممکن است این آرامش را در فضای کاری نپسندیم و به دنبال هیجان و انرژی بیشتری باشیم. اما در برخی محیط های کاری که تنش زیاد است، شاید این راهی برای تسکین تنش های روانی ناشی از کار باشد.

در محیط های ویژه ای که به تمرکز بالای فکری و عکس العمل های دقیق و سریع نیاز است، افراد باید در فضایی آرام به تصمیم گیری بپردازند. رنگ زیبای سبز که نشانی از طبیعت است می تواند محیطی آرام را فراهم کند و به فرد قدرت تمرکز بیشتری دهد.

 رنگ های گرم در دکوراسیون اداری

نارنجی و قرمز در بسیاری از محیط های کار که فعالیت های بدنی چندانی صورت نمی گیرد، رنگ های گرم مثل طیف هایی از قرمز و نارنجی به افراد کمک می کنند تا دچار خواب آلودگی نشوند. به عنوان مثال در فضای یک دفتر کار که محیط نسبتا ساکت است، رنگ قرمز حتی اگر در بخشی از اتاق استفاده شود، می تواند به بالا رفتن سطح انرژی کمک کرده و از کسالت نیروهای کار جلوگیری کند.

 در اتاق های کنفرانس، جایی که افراد بایستی درباره ی مسایل مختلف بحث کنند و به ایده های جدید دست یابند، استفاده از رنگ های گرم تحرک کافی را در فضا ایجاد خواهد کرد. البته می توان ترکیبی از رنگ های خنثی مانند خاکستری یا کرم را به همراه آن ها به کار گرفت تا رنگ های گرم تعدیل شوند.

رنگ زرد، گرم و پرانرژی است و افزاینده ی خلاقیت، باعث بالا رفتن روحیه می شود و نشانه ی ذکاوت و رهبری است. این رنگ برای اتاق کنفرانس نیز مناسب است.

رنگ های خنثی در دکوراسیون اداری

سفید رنگی خنثی، باز و تمیز است که فضایی راحت را تدارک می بیند. ضمن این که در کنار همه ی رنگ های دیگر به شفاف تر شدن اثر آن ها کمک می کند. در فضاهای کوچک باعث بزرگ نمایی می شود. بهتر است از سفید یا دیگر رنگ های خنثی برای سطوح بزرگ و رنگ پس زمینه مثل دیوارها استفاده شود تا فضا از آشفتگی نجات یابد.

رنگ های خنثی، شامل طیف وسیعی می شوند که از سفید شروع شده و تمامی طیف های خاکستری را از روشن تا تیره در بر می گیرند و به سیاه ختم می شوند. قهوه ای نیز جزو رنگ های خنثی است که طیف آن از کرم روشن شروع و به بژ و قهوه ای تیره ختم می شود.

 رنگ وسایل در دکوراسیون اداری

رنگ وسایل اداری در طراحی اداری در بازدهی کارکنان تاثیر زیادی می گذارند. مطالعات نشان می دهد که رنگ آبی روی ذهن، قرمز روی بدن، زرد روی احساسات و سبز روی تعادل تاثیر می گذارد. با ترکیب این رنگ‌ها می‌توانید بر رفتار سازمانی و سطح کار اثرگذار باشید.

اگر در سازمان به خلاقیت نیاز دارید از رنگ بنفش استفاده کنید. همچنین رنگ‌های آبی و قرمز هم موجب فعالیت سیناپس‌های مغزی کارکنان می‌شوند و ذهن را باز می‌کنند و به کار می‌اندازند.

اگر در جستجوی یک رنگ پربازده هستید، رنگ آبی مناسب می باشد. در صورتی که تمام روز ذهن‌تان درگیر است و کار فکری می‌کنید، متخصصان توصیه می‌کنند دفترتان را آبی کنید و کمی با نارنجی تزئینش کنید. با این ترکیب موتور ذهن‌تان روشن می‌شود و ایده‌های خلاقانه به سمت شما سرازیر می‌شوند.

دریافت مشاوره قبل از تغییر دکوراسیون و شروع بازسازی اداری

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در ارتباط با دکوراسیون فضاهای کاری و یا بازسازی ساختمان های اداری می‌توانید از شرکت های ساختمانی فعال در این زمینه، مشاوره بگیرید. طی بررسی های انجام شده، ابنیه طراحان نصر یکی از شرکت هایی است که در فیلد بازسازی اداری از تجربه و تخصص قابل قبولی برخوردار است به طوری که برندها و سازمان‌های معتبری نظیر دیجی کالا، شرکت بهشهر، شرکت زیرساخت، وزارت ارتباطات، سازمان تامین اجتماعی، بانک مسکن، بانک سپه و... با این شرکت همکاری داشته‌اند. برای ورود به وبسایت شرکت ابنیه طراحان نصر اینجا کلیک کنید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/3ww7o5