جمعه 14 اردیبهشت 1403 - 03 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/10/23 07:53
کد خبر: 132976

جانجا، یکی از بزرگترین معادن در حوزه طلا و مس ایران | ارزش معدن جانجا برای نقش‌آفرینی در توسعه سیستان و بلوچستان

تمرکز شرکت‌ توسعه معادن و فلزات بر بهینه سازی پورتفوی، افزایش نقدشوندگی دارایی‌ها و حضور موثر در بازار سرمایه قرار گرفته است. پروژه معدن «جانجا» در تراز معدن جهانی در استان سیستان و بلوچستان از جمله این برنامه‌های راهبردی «ومعادن» است که طبق برآوردها، ذخیره بیش از یک میلیارد تن به همراه خواهد داشت و می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود. 

زهرا میسمی خبرنگار ستاره پارسی؛  میزان سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های «ومعادن» در سال گذشته، ۳۹۱ میلیون دلار بود که در سال جاری این شرکت سرمایه‌گذاری تلاش دارد تا با اجرای پروژه‌هایی که راهبری آن‌ها را بر عهده و یا به عنوان سرمایه‌گذار در این پروژه‌ها حضور دارد، این رقم را به بیش از یک میلیارد دلار در پایان سال ۱۴۰۶ برساند.  
 
برنامه‌های توسعه‌ای و میزان پیشرفت آن‌ها، نحوه اداره‌ هلدینگ‌ها، لزوم توجه به استخراج و استحصال عناصر نادر خاکی و…سبب شد تا هلدینگ ومعادن با درنظر گرفتن این استراتژی، معاونت توسعه معادن و صنایع معدنی در هلدینگ را تشکیل و اقداماتی را در راستای دستیابی به اهداف پیش‌رو و چشم‌انداز خود دنبال کند.  
 
شناخت مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌تواند علاوه‌بر هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره‌برداری توان رقابتی در بازارهای بین‌المللی ایجاد کند. استان سیستان و بلوچستان با قرار داشتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود.  
 
این استان به دلیل داشتن ظرفیت‌های بالای ذخایر معدنی در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار دارد که این نشان‌دهنده ظرفیت، رشد و رونق اقتصادی در منطقه است. معدن مس جانجا تنها یکی از معادن سیستان و بلوچستان است که با توجه به سطح اکتشافات انجام شده، یکی از بزرگ‌ترین معادن جنوب شرق کشور به شمار می‌آید. 
 
محدوده اکتشافی جانجا در ۲۱۰ کیلومتری شمال زاهدان و در محدوده شهرستان نیمروز واقع شده، این معدن در تراز یک معدن جهانی است، پیش‌بینی می‌شود ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد که می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود. 
 
معادن «جانجا» سیستان و بلوچستان حاوی ذخایر غنی از فلزات و کانسارهای معدنی از قبیل کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و همچنین عناصر و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید و سنگ‌های ساختمانی و تزئینی بویژه گرانیت و مرمر است. 
 
ذخیره مس این معدن می‌تواند علاوه‌بر توسعه اقتصادی منجر به توسعه فرهنگی و اجتماعی شود و در توریسم منطقه تأثیر مستقیم بگذارد. جانجا، یکی از طرح‌های پیشران در دولت است که پس از بهره‌برداری تأمین امنیت، توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال و رفاه برای مردم منطقه را به ارمغان می‌آورد. 
 
بنابر اعلام ومعادن، برنامه‌ریزی و مشارکت در طرح‌های معدنی بزرگ کشور از جمله معدن مس «جانجا» که با ابتکار معاونت معدنی هلدینگ کنسرسیوم مورد نظر تشکیل و متعاقباً پس از تشکیل شرکت پروژه، اقدامات اجرایی در معدن آغاز شد به‌طوری که هم‌اکنون علاوه بر انجام طراحی‌های لازم عملیات معدنی با حجم قابل ملاحظه آغاز شده و به زودی پیمانکار EPC احداث کارخانه تغلیظ ۱۳۰ هزار تنی کنسانتره مس نیز انتخاب و شروع به کار خواهد کرد. 
 
بهره‌برداری از معدن مس جانجا در مسیر ایجاد زنجیره‌های پایین‌دستی در سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی شد تا چهره این استان از کشاورزی‌محور و آب‌محور به سمت صنعتی تغییر یابد. به گفته وزیر صمت دلیل این امر، استفاده از ظرفیت‌های معدنی موجود، استعدادهای دانشگاهی و دارابودن نیروی انسانی موردنیاز در سیستان و بلوچستان است. 
 
بر این اساس، در فاز اول با ذخیره‌ای به میزان ۱۵۰.۷ میلیون تن کانسنگ، مس سولفیدی و اکسیدی با عیار حد ۲۵/۰ درصد مس، عیار میانگین ۳/۰ درصد مس و ۲۸/۰ گرم در تن طلا و ذخیره احتمالی به میزان ۲۰۲ میلیون تن کانسنگ مس به نام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران گواهی کشف صادر شده است. 
 
میزان سرمایه‌گذاری معدن جانجا ۴۰۰ میلیون دلار اعلام گردید که در زمان بهره‌برداری از این معدن زمینه اشتغال یک هزار نفر به طور مستقیم و پنج هزار نفر به صورت غیرمستقیم فراهم خواهد شد، افزون بر آن هم اکنون نیز ۶۰ نفر در حال فعالیت بر روی این طرح هستند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/39dvqe