دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
تاریخ انتشار: 1402/10/23 13:00
رپورتاژ اگهی/
کد خبر: 132673

مشخصات تیبا 2

نوسانات قیمت ارز و به تبع آن بالا و پایین رفتن قیمت اتومبیل در کشورمان به قدری بالاست که پراید و جایگزین‌های آن یعنی تیبا و کوییک از جمله پرفروش‌ترین ماشین‌های کشور هستند. سایپا حتی با توجه به اقبال بازار از این خودرو، در سال 1399 مدل تیبا هاچبک پلاس را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرد که تفاوت‌های بسیار جزئی با نسخه معمولی تیبا 2 دارد.

سال 1392 بود که تیبا 2 به عنوان نسخه هاچ بک خودرو تیبا توسط سایپا روانه بازار شد. این‌که بعد از گذشت ده سال از عرضه این خودرو، مجددا مجبور شده‌ایم آن را به‌شکل دقیق‌تری بررسی کنیم، خود حکایت از وضعیت بغرنج صنعت خودروی کشورمان دارد. بررسی خودرویی با این پلتفرم قدیمی و مشخصات از رده خارج، فقط و فقط یک دلیل دارد: خودروی دیگری در این رنج قیمتی پیدا نمی‌شود!

نوسانات قیمت ارز و به تبع آن بالا و پایین رفتن قیمت اتومبیل در کشورمان به قدری بالاست که پراید و جایگزین‌های آن یعنی تیبا و کوییک از جمله پرفروش‌ترین ماشین‌های کشور هستند. سایپا حتی با توجه به اقبال بازار از این خودرو، در سال 1399 مدل تیبا هاچبک پلاس را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرد که تفاوت‌های بسیار جزئی با نسخه معمولی تیبا 2 دارد.

 

طراحی ظاهری تیبا 2

شاید عجیب باشد اما باور کنید یا نه، تیبا 2 حاصل کار یک تیم طراحی حرفه‌ای از کشور ایتالیا است! منتهی این خودرو آن‌قدر دیر به بازار معرفی شد، که دیگر ظاهر آن قدیمی شده بود و آن جذابیتِ زمان طراحی را نداشت. سایپا نیز برای آن‌که هزینه‌های تولید را کم کند، طراحان را وادار به ساده‌سازی هرچه بیشتر اتومبیل نمود که نتیجه‌اش این اتومبیلی شد که می‌بینید.

صحبت از طراحی ظاهری تیبا 2 بیهوده به‌نظر می‌رسد، زیرا همه ما سال‌ها است صدها و حتی هزاران تیبا را در خیابان دیده‌ایم و نمای بیرونی آن کم کم به ملکه ذهنمان تبدیل شده است. فقط اگر بخواهیم نگاه مختصری به نمای بیرونی آن داشته باشیم، به طراحی عقب آن نمره خوبی می‌دهیم، به طراحی جانبی ماشین به لطف خطوط حجم‌دهنده، به سختی نمره قبولی می‌دهیم و طراحی جلوی ماشین را حتما تجدید می‌کنیم!

می‌توانید توضیحات بیشتر در مورد طراحی ظاهر تیبا 2 را در لینک زیر بخوانید:

https://khodro45.com/tiba2/

در مجموع می‌توان این‌طور بیان کرد که ظاهر تیبا ۲ گرچه از برخی ناهماهنگی‌های بصری رنج می‌برد اما با توجه به تنوع پایین هاچبک‌های اقتصادی موجود در بازار ایران و با توجه به قیمت خودروی وارداتی که اکثرا آن‌ها را در سطحی بالاتر از تیبا 2 قرار داده‌اند، باید گفت که این محصول در محدوده قیمتی از نظر ظاهری قابل قبول است.

 

طراحی داخلی تیبا 2

طراحی داخلی تیبا 2

خطوط به‌کاررفته در نمای داخلی تیبا 2 آن را به ماشینی‌ مدرن‌تر از پراید و پژو 405 تبدیل می‌کند. ارگونومی قرارگیری دکمه‌ها نیز خوب است، اما مشکل آن‌جاست که کیفیت متریال کابین به‌قدری پایین است که از همان اول دل را می‌زند و نمی‌گذارد جمع‌وجور بودن کابین خود را نشان دهد.

درست مثل این‌که لباس‌هایی با بدترین شکل و ظاهر و جنس را به تن یک آقای نسبتا خوش قیافه بکنید. البته وقتی تیبا 2 را با ماشینی مثل ساندور مقیاسه می‌کنیم که خیلی از آن گران‌تر است، به همین متریال نازل تیبا 2 راضی می‌شویم.

صندلی‌های تیبا ۲ نسبت به پراید راحت‌تر است، اما در مسافرت‌های طولانی اذیت خواهد کرد. ردیف عقب هم فضای جادارتری از پراید ۱۱۱ دارد، ولی با این حال افراد قد بلند در آن راحت نخواهند بود. صندوق عقب تیبا ۲ معادل ۲۴۰ لیتر گنجایش دارد که برای ماشینی در این کلاس کاملا منطقی است.

 

مشخصات فنی تیبا 2

مشخصات فنی تیبا 2

 

موتور تیبا 2 در واقع نسخه پیشرفته‌تر پیشرانه قدیمی پراید است. این پیشرانه از نظر حجم و عملکرد کلی پیشرفت خوبی داشته و با 87 اسب ‌بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور، می‌تواند تیبا 2 را هم‌پای خودروهایی مثل پژو 206 تیپ 2 پیش برود. در ادامه، مشخصات فنی تیبا 2 را لیست کرده‌ایم:

 

نوع موتور

M15 بنزینی

حجم موتو

۱.۵ لیتر

تنفس موتور

تنفس طبیعی

انتقال نیرو

دیفرانسیل جلو

حداکثر قدرت

۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه

حداکثرگشتاور

۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

شتاب 0 تا 100

13 ثانیه

حداکثر سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت ترکیبی

۶.۵ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو 4

 

امکانات و آپشن‌های رفاهی

در مورد یکی از ارزان‌ترین خودروهای قابل خرید در بازار اتومبیل کشورمان صحبت می‌کنیم و تعجبی ندارد که از نظر امکانات و آپشن‌های رفاهی، با یک کویر به تمام معنا مواجه باشیم. در تیبا 2 معمولی‌ترین آپشن‌ها وجود دارند که عبارتند از:

کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای ضد قفل ABS، سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، مه‌شکن‌های جلو و عقب، شیشه‌های برقی جلو، سیستم تهویه مطبوع دستی، پخش صوتی ساده، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل و صندوق‌پران.

البته در برابر پرداخت پول بیشتر می‌توانید خودروی خود را به گزینه‌های دیگری مثل آینه‌های جانبی و شیشه‌های عقب برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک یا رینگ‌های آلومینیومی نیز مجهز کنید تا خودروی اصطلاحا «فول» تحویل بگیرید!

 

مشخصات ایمنی تیبا 2

یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های پراید، وضعیت ایمنی آن بود. لقب‌هایی مثل «خودرو پفکی» و «ارابه مرگ» به همین دلیل به این اتومبیل داده شدند. طبیعی بود که مهندسین سایپا یکی از بزرگ‌ترین کارهایی که در مورد تیبا – به عنوان جانشین پراید – باید انجام می‌دادند، ارتقاء در وضعیت ایمنی خودرو بود.

برای همین منظور بود که ستون‌های ماشین ضخیم‌تر شدند و از ورق‌های فلزی مقاوم‌تری در ساخت تیبا استفاده شد. مشاهدات عینی ما نیز از تصادفات جاده‌ای و شهری نشان می‌دهد که تیبا 2 نه در مقابل ماشین‌های روز دنیا، اما حداقل در مقایسه با پراید وضعیت بهتری دارد.

هرچند که متاسفانه هیچ آزمایش ایمنی استانداردی روی اتومبیل‌ها در کشورمان انجام نمی‌شود و طبیعتا نمی‌توان قضاوت قطعی در این مورد داشت، اما در هر حال تیبا 2 در این بخش، حداقل در تردد‌های داخل شهر، به سختی نمره قبولی می‌گیرد.

 

کیفیت سواری تیبا 2

خودرو تیبا 2 روی همان پتلفرم پراید توسعه یافته و از قبل می‌دانستیم که خیلی نمی‌توانیم روی کیفیت سواری آن حساب باز کنیم، ولی اجازه دهید صادق باشیم؛ وقتی پشت فرمان تیبا 2 نشسته و چند دور با آن می‌زنیم، به این نتیجه می‌رسیم که سواری ماشین به آن اندازه‌ای که فکر می‌کردیم خشک و کسل‌کننده نیست.

در وهله اول، سیستم تعلیق نسبتا نرم تیبا 2 خود را نشان می‌دهد که در مقایسه با پراید، سواری بسیار نرم‌تری را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد.

دید به اطراف، جلو و عقب خوب است و حتی با این‌که ستون‌ها کمی بزرگ‌تر شده‌اند، باز هم احاطه قابل قبولی به زوایای مختلف دارید. شتاب خودرو چه در دورهای ابتدایی و چه در ادامه سرعت‌گیری مناسب است و از این نظر می‌توان در این رده قیمتی دل مخاطبان خود را که اکثرا جوان هستند، به‌دست آورد.

البته در این بخش، ضعف‌های قابل توجهی هم وجود دارد که بد نیست به آن‌ها اشاره کنیم. اول از همه، بحث لرزش و صدای زیاد پیشرانه است که مخصوصا در دور موتور بالا حسابی به چشم آمده و آزاردهنده می‌شود. شعاع زیاد گردش فرمان که بیش از انتظار راننده است، و همچنین ناپایداری زیاد هنگامی که سریعا به ماشین فرمان می‌دهید، از دیگر نواقص تیبا 2 است که در موقع رانندگی خود را نشان دادند.

 

سخن پایانی

جدای از مشخصات تیبا 2 که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم، مسئله‌ای که نباید نادیده گرفت، بحث بازار فروش مناسب و دسترسی ساده به قطعات یدکی این خودرو است. تیبا 2 در کنار خودروهایی مثل پژو 206، کوییک و پژو پارس، از جمله پرفروش‌ترین ماشین‌های بازار است و اصطلاحا «پول نقد» است. همین مسئله موجب می‌شود که آن را در مقایسه با خودرویی مثل ام وی ام 110، گزینه مناسب‌تری بدانیم.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/369vke