پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
تاریخ انتشار: 1402/06/05 03:23
مهدی یراجی | پرونده قضایی مهدی یراحی
کد خبر: 122953

تشکیل پرونده قضایی برای مهدی یراحی | برخورد مقتضی قانونی صورت خواهد گرفت

در پی انتشار یک ترانه غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی از سوی مهدی یراحی، برای وی پرونده قضایی تشکیل شد.

مهدی یراحی در 23 آبان 1360 در اهواز به دنیا آمد . مهدی یراحی  خواننده، آهنگساز، تنظیم کننده و نوازنده پیانو، کیبورد و گیتار است. علاقه ی مهدی یراحی به آهنگسازی زمانی شکل گرفت که بین سال های 10 تا 13 سالگی ضمن شرکت در مسابقات تلاوت قرآن ، نا خودآگاه مجذوب موسیقی درونی آیه ها و آهنگ چینش کلمات بود.مهدی یراحی در سال 1390، آلبوم  با نام «منو رها کن» از مهدی یراحی منتشر شد. از مهم ترین همکاران یراحی می توان از احسان علیخانی، سیروان خسروی و روزبه بمانی نام برد. یراحی با اجرای تیتراژ «ماه عسل» به شهرت رسید و با بازخوانی ترانه «علی مودک» (ساخته کاظم الساهر) که یکی از ترانه های قدیمی عراقی است؛ در خوزستان به محبوبیت فراوان دست یافت. مهدی یراحی را با صدای سوزناکش که از جنوبی بودنش می آید می شناسیم. بسیاری اعتقاد دارند بهترین قطعاتی که او تا به حال خوانده برای برنامه «ماه عسل» است و به خاطر آن قطعات هم کلی هوادار پیدا کرد.مهدی یراحی

یراحی پیشتر نیز در بحبوحه اغتشاشات سال گذشته ترانه پر حاشیه دیگری نیز منتشر کرده بود.با تشکیل پرونده قضایی برای یراحی، برخورد مقتضی قضایی با وی صورت خواهد گرفت.

اما علت ممنوع الکاری مهدی یراحی چیست؟

این خواننده ی اهوازی طی یک دهه ی اخیر واکنش هایی اعتراضی به برخی اتفاقات اجتماعی ایران به ویژه زادگاه خود، خوزستان داشته که او را همواره با ممنوعیت ها و محدودیت های کاری مقطعی مواجه ساخته است.

این واکنش های اعتراضی گاه در غالب اظهارنظر یا فعالیت های اجتماعی بوده و گاه به شکل اقدامات هنری.

یراحی در این سال ها توجه ویژه ای به مسائل و معضلات اجتماعی و زیست محیطی خوزستان داشته است.

او بارها به طرق مختلف اعتراض خود را به بحران آب و مشکل ریزگردها و آلودگی هوای زادگاهش ابراز کرده است.

شرکت در تجمعی مردمی در اهواز در حمایت از کارون (سال ۹۲)، حضور روی صحنه ی کنسرت اهواز با ماسک در اعتراض به آلودگی هوای این شهر (سال ۹۳)، انتشار تک آهنگ «خاک» در اعتراض به بی توجهی مسئولین به بحران آلودگی هوای اهواز (سال ۹۴)، اجرای قطعه «خاک» در کنسرت تهران همراه با پرفورمنسی که بازیگران آن آغشته به گل و خاک بودند (سال ۹۵)، از جمله ی این موارد است.

یراحی به اعتراضات کارگران شرکت ملی فولاد اهواز هم بی توجه نبود و او و گروهش در سال ۹۷ در کنسرت اهواز خود در حمایت از آن ها در اقدامی نمادین با لباس فرم این کارگران روی صحنه رفتند.مهدی یراحی در سال ۹۷ آلبومی با نام «سه گانه اجتماعی» منتشر کرد که یکی از قطعات آن یعنی «پاره سنگ» برایش دردسرساز شد. متن سیاسی این قطعه و ویدئو کلیپ ضد جنگ آن سر و صدای زیادی به پا کرد و باعث ممنوع الکاری یراحی شد. مسئولین وزارت ارشاد در واکنش به حواشی قطعه «پاره سنگ» اعلام کردند متن قطعه و همینطور کلیپ منتشر شده با آنچه دفتر موسیقی وزارت ارشاد مجوز انتشار آن را صادر کرده بود، مغایرت دارد. یراحی در بهمن ۹۷ با انتشار پستی در اینستاگرام خود خبر ممنوع الفعالیت شدنش را تأیید کرد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/2ape9y