پنج‌شنبه 01 آذر 1403 - 21 Nov 2024
تاریخ انتشار: 1398/12/22 16:00
کد خبر: 512

نظر واقعی امام خمینی درباره چند همسری چه بود؟

امام خمینی نه تنها در طول عمر بابرکت خود یک همسر اختیار کردند بلکه این مساله در نزد ایشان آنقدر قبیح بود که کلاس درس استاد خود را که به این امر مبادرت کرده بود، ترک کردند.

به گزارش ستاره پارسی؛ سید روح الله موسوی خمینی (۱۲۸۱-۱۳۶۸ش) مشهور به امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینیاز بزرگ‌ترین مراجع تقلید شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری.امام خمینی از سال ۱۳۴۱ش مبارزه علنی علیه نظام سلطنتی پهلوی در ایران را آغاز کرد. امام خمینیحکومت وقت دو بار او را بازداشت کرد و بار دوم به ترکیه و سپس به عراق تبعید کرد. امام خمینی۱۳ سال در حوزه علمیه نجف به رهبری مبارزان انقلابی و نیز تدریس و تألیف در علوم حوزوی و دینی پرداخت. در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ شمسی با گسترش مبارزات مردم به ایران بازگشت و بعد از پیروزی انقلاب تا آخر عمر رهبر جمهوری اسلامی ایران بود.

موضوع چند همسری این روزها بر سر زبان ها افتاده و واکنش های منفی و مثبت زیادی به همراه داشته است . امام خمینی (ره) نیز با مساله چند همسری و تعدد زوجات مخالف بودند .جزئیاتی درباره  نظر امام خمینی در مورد چند همسری را در ادامه در سایت ستاره پارسیمی توانید بخوانید

امام خمینی

نظر امام خمینی در مورد چند همسری

امام خمینی نه تنها در طول عمر بابرکت خود یک همسر اختیار کردند بلکه این مساله در نزد ایشان آنقدر قبیح بود که کلاس درس استاد خود را که به این امر مبادرت کرده بود، ترک کردند.

 

فاطمه طباطبایی، همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی و عروس امام خمینی، در خاطرات خود از رهبر کبیر انقلاب درباره مساله «تعدد زوجات» و قبح این موضوع نزد ایشان به بیان دو خاطره پرداخته است:

 

تعدد زوجات

۱٫ امام و فرزندانشان هر کدام یک همسر اختیار کردند. ایشان مساله تعدد زوجات را به گونه ای مطرح می‌کردند که اهل خانه اصلا از مردی که چنین کاری بکند بدشان می‌آمد و این موضوع را قبیح می‌دانستند.

 

ترک محضر استاد

۲٫ زمانی که امام شاگرد یک روحانی بودند، وقتی شنیدند آن آقا ازدواج مجدد کرده است، نزدشان رفته و از او که استادشان بود، علت این کار پرسیده بودند. آن روحانی جواب داده بود که این قضیه به شما ارتباطی ندارد. م ی‌گویند امام بلند شده، خانه آن استاد را ترک کرده و دیگر به خانه او نرفتند چون از نظر امام او هیچ دلیلی برای ازدواج مجدد خود نداشت.

یک ساغر از هزار؛ ص ۵۳۶ و ۵۴۴؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج؛ چاپ اول (۱۳۷۹).

 

آیا ازدواج مجدد امری خصوصی است یا حکومتی؟

فاطمه بداغی، معاون حقوقی رییس جمهور در مطلب جدید خود در وبلاگ به موضوع ” چند همسری در اسلام ” از نگاه قانونی و دینی پرداخته است.

 

بداغی در ابتدا سوالاتی به شرح زیر مطرح کرده و سپس به آنها پاسخ می دهد.

• آیا تعدد زوجات می تواند موضوع قانونگذاری قرار گیرد یا ازدواج مجدد یک امر خصوصی است که دخالت حاکمیت و دادگاه خانواده در آن ضرورتی ندارد؟ • اگر این موضوع منوط به اجازه دادگاه باشد، چه شرایطی باید مورد توجه قرار گیرد و در چه مواردی اجازه ازدواج مجدد صادر و در چه پرونده­هایی چنین ازدواجی مجاز نخواهد بود؟

 

مشروعیت تعدد زوجات

وی درباره مشروعیت تعدد زوجات نوشته است : ” عموم مسلمانان، مشروعیت تعدد زوجات را پذیرفته اند. علیرغم اینکه ازدواج موقت فقط در فقه شیعه پذیرفته شده، ولی اختیار چند همسر دائمی در بین تمام فرق مسلمین مورد قبول است؛ زیرا در قرآن کریم اصل ازدواج با چند زن تحریم نشده، اگرچه اختیار مرد در نکاح با چند زن مشروط واقع شده است . روایات معتبری از شیعه و سنی در جواز تعدد زوجات وجود دارد که جای هرگونه شک و تردیدی را دراین باره از بین می برد. همچنین سیره معصومان (ع) و مسلمانان در طول تاریخ موید جواز تعدد زوجات است (زحیلی، ۱۴۱۸ ق: ج ۹، ص ۶۶۶۷). ”

 

معاون حقوقی رئیس جمهور مطلب خود را با مطرح کردن عناوین زیر ادامه می دهد:

۱) اصل تک همسری در اسلام : زوجیت اساس عالم خلقت و به معنای یکی برای یکی است و این به مفهوم تثنیه، تثلیت و تربیع نیست. ۲) ازدواج مجدد در قانون مدنی : در قانون مدنی موادی وجود دارد که نشان می­دهد، مرد می­تواند زنان متعدد بگیرد (مواد ۹۰۰، ۹۰۱، ۹۴۲ق.م.). ۳)عدالت شرط تعدد زوجات

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://setareparsi.com/d/m2lv83